top of page
Caută

🎙️Cum e să fii narator de audiobook-uri?

Cea mai importantă parte din experiența unui audiobook o constituie vocea naratorului și capacitatea lui de a te face să te simți parte din poveste. Să fii un bun narator poate părea extrem de simplu. Cine nu a citit vreodată câteva pagini cu voce tare, măcar de curiozitate sau exersând pentru un eveniment? Aparent, dacă respecți toate semnele de punctuație și nu te bâlbâi prea mult, succesul e garantat. Cât de greu poate fi?


Pe lângă o voce caldă, plăcută și o dicție fără cusur, un narator profesionist este acela care reușește să te facă să asculți, nu doar să auzi. El captează și transmite mesajul autorului. Te integrează în atmosferă și întruchipează personajele- fiecare fiind o lume în sine. Cea mai dificilă parte este aceea de a se păstra obiectiv și totodată extrem de prezent, prin aportul personal. Este ceva dincolo de un timbru plăcut, o voce specială, puterea de a imita sau dibăcia de a citi fără cusur. E despre a înțelege, a asimila și a putea transmite- prin cuvinte rostite și emoție.


,, Scopul narațiunii este de a traduce cuvântul scris într-un mod cât mai consecvent posibil cu intenția autorului. " Celeste Lawson- Recording Studio Manager, Library of Congress




Iulia Drăghici- narator Voxa



Tehnică vocală ...


Vocea, puterea noastră de a emite sunetele, este un act muscular prin definiție. Pentru a finaliza un audiobook, naratorul petrece, în medie, 20 de ore în studio. Dacă facem o comparație cu un antrenament la sală, vorbim despre un adevărat 💪 maraton de forță. Tehnica vocală ajută naratorul să poată veni în studio câteva zile consecutive, nefiind împiedicat de ,, febră musculară"- răgușeală, pierderea vocii sau dureri în gât. Dincolo de timbrul nativ, vocea trebuie antrenată zilnic pentru astfel de tururi de forță. De aceea cei mai buni naratori sunt actorii, oamenii de radio, moderatorii de emisiuni TV sau chiar cântăreții- cei care zilnic lucrează cu vocea lor. În studiourile Voxa am avut ocazia să întâlnim profesioniști, voci excepționale și talente atent muncite, dintre care: Șerban Pavlu, Mihai Călin, Daniela Nane, Dana Săvuică.


... și stăpânire de sine 🧘


În studio nu se aude nici musca. Orice mic sunet poate întrerupe experiența ascultătorului, mutându-i atenția de la firul narativ. Ca narator, trebuie să stai nemișcat, concentrat și conștient de faptul că până și simplele mișcări ale mâinii în aer, a părului sau schimbarea poziției pe scaun sunt captate de microfon. Pe lângă respirațiile clare, scurte și silențioase pe care un narator trebuie să le stabilească de acasă, acesta trebuie să țină cont și de reflexul natural și destul de greu de controlat de a înghiți saliva. Niciunul dintre acestea nu poate întrerupe o frază, o idee sau o replică cheie a unui personaj.


Din păcate, procesul de înregistrare al unui audiobook nu se reia niciodată. Nu ai posibilitatea ca a doua oară să ,,o dai mai bine". 🕒 Programul studiourilor este unul foarte bine stabilit și calculat cu mult timp înainte. Reluările se fac doar în momentele de maximă urgență- atunci când intervine o problemă tehnică, un zgomot involuntar sau o oboseală sesizabilă în voce. Cu fiecare pauză sau reluare se prelungește timpul de post-producție și de montaj al unui audiobook.


,, Sunt puține lucruri în viața noastră care necesită folosirea acestor mușchi. În afară de a le citi cu voce tare copiilor noștri cărora nu le pasă dacă ne bâlbâim sau înghițim în mijlocul propoziției. De regulă, nu petrecem mult timp citind cu voce tare. Chiar și actorii foarte buni de teatru și film pot avea dificultăți în a-și susține energia. Deci, ce face un bun narator? Atributele importante ale vocii, în ceea ce privește narațiunea, sunt calitatea, forța și rezistența. " Celeste Lawson- Recording Studio Manager, Library of Congress



Emilia Bebu- narator Voxa


Arta narativă - veche de când... omul


Arta narativă este poate cea mai veche formă de artă. Oamenii au simțit dintotdeauna nevoia să interacționeze prin vorbire, să transmită idei, să comunice, să convingă, să justifice- într-un cuvânt, să povestească. În zilele noastre petrecem o mare parte din timp spunând sau ascultând povești, idei, gânduri - prin intermediul rețelelor sociale. A asculta un audiobook nu este un proces atât de nou sau diferit pe cât am fi tentați să credem. E ceva firesc. Face parte din natura noastră umană.


,, Cărțile audio sunt importante pentru că provin din forma veche a narațiunii- povestirea orală. " Stephen King

Cale lungă până la microfon 🎙️


În afara celor 20 de ore menționate pentru lucrul în studio, pregătirea naratorului mai durează uneori câteva zile bune. Înainte de a ajunge în fața microfonului, acesta citește cartea pentru a se familiariza cu contextele pe care autorul le-a înfățișat- descrieri, situații tensionate, scene pline de suspans sau romantism, replici cu indicație clară din partea autorului, etc. 📙Notează cuvinte ale căror pronunție nu le cunoaște sau nu este sigur de ele- de la numele personajelor, la cel al străzilor, orașelor, etc. (literatura scandinavă este recunoscută pentru numele proprii care dau bătăi de cap naratorilor atunci când încearcă să le pronunțe). Se asigură că nu există cuvinte ale căror sens nu îl cunoaște.


Vocea unui narator trebuie să fie asemenea unei orchestre. 🎶 Fiecare registru trebuie schimbat într-o armonie perfectă, pentru a nu deranja experiența ascultătorului. Monotonia este evitată prin schimbarea atitudinii, nu prin imitarea de voci diverse. Acest lucru îi oferă consistență pe parcursul zilelor de înregistrare și posibilitatea de a-și transpune vocea personală pentru a interpreta zeci de personaje diferite- fără a răguși!





Maria Radu- narator Voxa


,, Când am terminat Harry Potter, am numărat 143 de personaje." Jim Dale, narator pentru seria Harry Potter

Secretul interpretării 🤫


Până și cei mai talentați actori întâmpină dificultăți atunci când devin naratori. Lipsiți de timpul de repetiții, partenerul de scenă sau mișcare, aceștia se poate adapta foarte greu în fața microfonului. Actorii sunt obișnuiți să livreze prin toate mijloacele- voce, corp, emoție, mișcare- lucru care în studio nu este posibil. Totuși, calitățile de care aceștia dispun sunt extrem de utile în arta narativă.

Capacitatea de a fi credibil în orice context, de a empatiza și livra corect intențiile autorului, de a contura atitudinile personajelor într-o situație, sunt exerciții ale artei actorului de folos în fața cărții. Naratorul găsește constant echilibrul între interpretare și narațiune. Nu favorizează o extremă sau alta. Știe măsura lucrurilor, așa cum filosofii greci ar spune astăzi.




Alina Anea- narator Voxa


Tehnica ascultătorului ideal 🎧


Pentru a livra conținut de calitate, naratorul își imaginează că se adresează unui ascultător prietenos, care nu este la primul său audiobook ascultat și care e pregătit pentru a fi condus prin lumea cărților. Prin acest mic truc ( regăsit și în teatru- să joci pentru publicul ideal) - acesta evită să fie extremist- să citească într- un ritm mult prea lent sau pe un ton didactic, să fie prea relaxat sau, din contra, împiedicat de un perfecționism fără margini.


Testul suprem pentru un narator de a decide o abordare perfectă este acela de a-și asculta propria înregistrare. Dacă în viața reală cineva ar vorbi cu tine așa, te-ai simți ciudat? L-ai crede? Te-ar emoționa? Ai înțelege despre ce e vorba? Atunci când povestim în viața de zi cu zi întâlnim exact firescul cu care naratorul ar trebui să se joace.



A fi narator profesionist nu ține doar de norocul unui timbru nativ impecabil. Dezvăluie mult mai multe capacități- care pot fi exersate și învățate de aproape oricine. Așadar: muncă, muncă, muncă...


🙏Mulțumim tuturor naratorilor care s-au alăturat proiectului Voxa, dintre care amintim: Șerban Pavlu, Mihai Călin, Dana Săvuică, Alina Anea, Maria Radu, Emilia Bebu, Iulia Drăghici, Raluca Moianu, Vlad Rădescu, Aylin Cadâr, Sonia Teodoriu, Liviu Damian, Rodica Culcer, Ilinca Hărnuț, Monica Davidescu, Alexandra Vrabie... Vocile lor transmit povestea noastră mai departe!

bottom of page